Gamification in the development of emotional intelligence in the area of mathematics in Basic General Education
Abstract
Gamification is an innovative strategy that allows students to better internalize knowledge and develop emotional skills in an interactive and practical way. The present research work arose from the need to find a strategy that would promote the development of emotional intelligence without neglecting academic performance, since the results of the PISA-D tests in the area of Mathematics were not encouraging for Ecuador in terms of knowledge, being one of the worst scorers at the regional and world level by obtaining 377 points. but obtaining 88% in terms of life satisfaction. At the national level, the picture was no different, given that it was not possible to exceed 700 points in the Ser Estudiante tests, a level considered satisfactory. Through documentary research, the use of the correlational method and the comparative data analysis technique, the result was that, with 97% at the international level and 66% at the national level, gamification motivates participation and good management of emotions. In conclusion, gamification is a viable strategy that improves learning while developing the socio-emotional skills necessary for its training.
Downloads
References
Almeida, M. (2020). Aprendizaje en el área de matemáticas: una propuesta pedagógica desde la gamificación. Quito: Repositorio PUCE. Obtenido de https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/f2361241-3cd7-4d4c-83da-b989cd6e6ef5/content
Álvarez, F. 2022. Ahora o nunca: un estudio empírico de la gamificación en la educación superior en línea sobre la motivación de los estudiantes de ELE [Trabajo de Doctorado, Universitat Oberta de Catalunya]. Archivo PDF. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/675510/TESIS_FINAL_AMANDA.pdf?sequence=1
Arias, S. 2017. Inteligencia emocional y social: factores determinantes en la conducta estudiantil en el aula de clases. Revista de Ciencias de la Educación, 2 (2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7842125(s.f).
Contreras, R., & Eguia, J. (2017). Experiencias de gamificación en las aulas. Barcelona: InCom-UAB Publicacions.
Darío, A., & Gabriela, M. (2010). Métodos de Investigación. Mexico: Pearson Custom Publishing. Obtenido de https://mitrabajodegrado.files.wordpress.com/2014/11/moran-y-alvarado-metodos-de-investigacion-1ra.pdf
De Gracia, E., Pinto, A., & Sáez, A. (2021). La gamificación como estrategia mediadora en el proceso de enseñanza aprendizaje. SEMILLA CIENTÍFICA (2), 320-328. Obtenido de https://repositorio.umecit.edu.pa/bitstream/handle/001/4636/2021-Semilla-Cientifica-2_full_lite-321-329.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=Se%20puede%20definir%20la%20Gamificaci%C3%B3n,pueda%20fomentar%20los%20aprendizajes%20significativos.
Dueñas, M. (2002). Importancia de la inteligencia emocional: un nuevo reto para la orientación educativa. 77- 96. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/706/70600505.pdf
Garcia, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Educación, 1-24. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44023984007.pdf
Goleman, D. (2016). La inteligencia emocional. Mexico: LELIBROS. Obtenido de https://iuymca.edu.ar/wp-content/uploads/2022/01/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf
Hernández, M., Ortega, A., & Tafur, Y. (2020). La inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico. Tesis de pregrado, Universidad de la Costa CUC. Obtenido de https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/7897/LA%20INTELIGENCIA%20EMOCIONAL%20Y%20SU%20RELACI%C3%93N%20CON%20EL%20RENDIMIENTO%20ACAD%C3%89MICO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Educación en el Ecuador: Resultados PISA para el desarrollo. Ineval. Obtenido de https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2022). Folleto Ser Estudiante. Ineval. Obtenido de https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/folleto-ser-estudiante-2022/
Kokkonen, M. (2011). La promoción del bienestar emocional y social en Finlandia a múltiples niveles. Informe de país. Obtenido de https://fundacionbotin.org/89dguuytdfr276ed_uploads/EDUCACION/ANALISIS%20INTERNACIONAL/2011/Finlandia2011.pdf
Madrigal, M. (2007). Inteligencias múltiples: un nuevo paradigma. Scielo. Obtenido de http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152007000200006
Mejía, M. (2022). La inteligencia emocional y el sistema de creencias en el aprendizaje de matemáticas. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 159-173. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5717/571774018011/html/
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de Matemática para EGB y Bachillerato. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/MATE_COMPLETO.pdf
Ministerio de Salud. (2021). Obtenido de https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2021/09/Lineamiento-de-intencion-e-intentos-de-suicidio.pdf
Ortega, M. (2016). Gamificación de las matemáticas en la enseñanza del valor posicional de cantidades. Trabajo de Master, Universidad Internacional de la Rioja. Obtenido de https://fundacionbotin.org/89dguuytdfr276ed_uploads/EDUCACION/ANALISIS%20INTERNACIONAL/2011/Finlandia2011.pdf
Ortiz, G., & Guevara, C. (2021). Gamificación en la enseñanza de Matemáticas. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4(8), 164-184. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8976655
Pulido, M. (2015). Ceremonial y protocolo: métodos y técnicas de investigación científica. Opción, 31(1), 1137-1156. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/310/31043005061.pdf
Saucedo, M., Cedeño, G., & Hurtado, M. (2021). La gamificación: estrategia pedagógica en la educación básica superior. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación E Innovación, 5(CISE). Obtenido de https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/1078
Yolanda, L., & Oliver, S. (21 de Octubre de 2019). Educación emocional en matemáticas. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Obtenido de Univesidad Politecnica de Madrid .
Copyright (c) 2024 Autores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.